fredag 30. desember 2016

LIV har blitt litt mer VIS.

Året 2016 er på hell.

  Det har vært et år med mange fargeløse dager. Grånyansene dominerte sterkt da sommeren var på sitt mest fargerike. Å se sin egen sterke, sunne mamma svinne hen på et blunk, fordi den grufulle kreften spiste henne opp, var en forferdelig prosess. En kreft det ikke fantes noen kur mot.
 
   Sommeren kom og gikk - og alt jeg husker er hviskende stemmer, triste ansikter, smertestillende medikamenter i fleng og beroligende helsepersonell. Og en mamma som svant hen der hun lå i sin egen seng - mens vi nære prøvde å gjøre det best mulig for henne den siste tiden vi fikk være sammen med henne her på jord.
   Jeg hvisket til min mor da hun var inne i sin aller siste uke... "Mamma, lov meg at du kommer tilbake slik som mormor i "Boletta og himmelske mormor"! Boka jeg skrev."
 Mamma lå der med lukkede øyne og et lite smil viste seg i munnviken hennes. "Det skal jeg!" sa hun. "Jeg lover!"
  Jeg tvilte ikke et sekund på at min mamma ville gi oss tegn og vise seg for oss - etter at hun hadde gått over til den andre siden.


  Og tegn og syn og hjelp har vi fått - gang på gang! Det er ikke tvil om du fortsatt er "her"! Er "der!" Sjelen din lever videre - der på den andre siden.
Jeg føler ofte at du er rett her - rett ved min side - og du hjelper og støtter og heier og oppmuntrer. Tusen takk, kjære mamma!

   Ja, året er på hell. Fargene har kommet tilbake, selv om grånyansene er der innimellom. Men sånn skal det være. Livet handler om kontraster. Vi må oppleve mørket for å sette pris på lyset. Vi må oppleve smerte for å sette pris på å være frisk.

  Jeg har lært enormt mye dette året. Om mennesket. Om svik, om fravær, om grådighet, om stillhet ... men også om kjærlighet, omsorg, innsikt, sjel, meditasjon og glede - og hva som virkelig betyr noe. For meg.

   Jeg tror også jeg har blitt litt "visere" dette året - kanskje det var nettopp derfor min lille bok LIVsVISDOM ble til i 2016.

   Nå ser jeg fram til 2017 - og uansett hva som måtte komme, får jeg hanskes med det på mest mulig måte.

GODT NYTT ÅR til dere alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar